ROOOZ 2017
Tijdens ROOOZ 2017 gaven 12 veredelaars acte de présence, in de stal van de historische tuin in Aalsmeer, met hun Afrika sortiment. Van de bedrijven die zich presenteerden stonden er 117 vazen met verschillende soorten rozen uit zowel Kenia als Ethiopie. Niet alleen verschillende soorten, maar ook rozen van verschillende hoogten en kwaliteiten (1600 tot 2600 meter boven zee niveau), middelgrootbloemig, grootbloemig, trosrozen, exclusieve soorten. Tevens werden er voor de contest 30 middelgrootbloemige en 35 grootbloemige soorten aangeleverd. Alles was er te vinden op rozengebied!
Bloemstukken
De examen klas van de Middelbare Tuinbouwschool, onder leiding van Pieter, hebben weer fantastisch werk afgeleverd met hun arrangeerwerk en het geheel omgetoverd tot een prachtig spel van rozen.
Opening ROOOZ 2017
Woensdag 14 juni 2017 gaf Gerard vd Bijl, Chief Digital Officer van Flora Holland, een presentatie over de digitale bloemenwereld. Voor een publiek van inkopers en verkopers deed hij verslag over de toekomstvisie van FH, over digitale handelsplatformen en de richtingen waarin FH aan het ontwikkelen en bewegen is.
Digitalisering geeft enorm veel nieuwe mogelijkheden maar ook voelen mensen het als bedreigingen. “Waar is mijn plek in de toekomst?” “Nemen ze mijn handel niet over?” “Waar liggen mijn toegevoegde waarden in de nieuwe mogelijkheden van handelen?” “Kan mijn klant rechtstreeks bestellen bij Flora Holland?” Waren regelmatig gehoorde opmerkingen.
Afsluitend werd voor de +- 80 bezoekers uiteraard de jaarlijkse terugkerende drukknopwedstrijd gehouden. Die deze keer met elan en humor aangestuurd werd door Luus Hooyman.
Handel met de retail
Op donderdag was er inloop voor de groothandel, maar speciaal voor de retail hebben we deze dag Arjan Levaert bereid gevonden een presentatie te doen over de groenten/fruithandel met de retail. In een geanimeerde presentatie gaf Arjan aan dat zijn bedrijf het voornamelijk goed doet omdat zij samen optrekken met de telers en proberen zoveel mogelijk efficiëntie in de keten te brengen. Het ontlasten van de supermarktketen, maar wel tegen een prijs. Eisen stellen is prima, maar het moet reëel en haalbaar zijn. Plannen en vooruit werken, klimaat, gewasbescherming, alles kwam op tafel, maar het belangrijkste topic was de communicatie.
Hana Ike Battle
Aansluitend kwamen er twee Japanse bloemsierkunstenaars hun demonstraties geven in de vorm van Hana Ike battle. Een soort Voice of Holland Battle met bloemsierkunstenaars die in een tijdsbestek van 10 minuten, met vaste ingrediënten, een bloemstuk moeten maken. Volgens Michel de Kok, Aalsmeer’s Japan kenner bij uitstek en begeleider van deze mensen, is dit enorm populair in Japan. Waarom niet in Europa??!!!
Aalsmeer Flower Festival
Van veredelaar tot consument, ze waren er allemaal. Vrijdag was een “normale” inloopdag (zonder programma) voor het vakpubliek. Zaterdag en zondag waren de tuinen open voor het Aalsmeer Flower Festival waarbij enkele duizenden bezoekers (consumenten) de verschillende locaties in Aalsmeer bezochten. De historische tuin en het ROOOZ festival maken hier onderdeel van uit.