Met ruim 3.000 bezoekers, meer dan 300 rozenvariëteiten en een interessant 5 daags programma, bracht de 2e editie van ROOOZ naast de rozen van verleden, heden en toekomst ook alle schakels uit de keten samen. De rozenteelt naar een hoger niveau tillen, is het doel van ROOOZ. Een goede samenwerking tussen de gehele keten van veredelaar tot consument is daarbij onmisbaar. Het thema rond het programma van deze editie van ROOOZ was dan ook ‘teamwork’. Dat zeer geslaagd is.
Tijdens het openingswoord op woensdag 17 juni besteedde Frank Ammerlaan, directeur Rosa Plaza, uiteraard ook aandacht aan dit thema: “In onze markt, die snel ontwikkelt en verandert, wordt een goede samenwerking en het bouwen van bruggen steeds belangrijker. In de gehele keten en ook binnen een sterk team is een goede communicatie van groot belang. Hoe goed ken je jezelf en hoe stem je af op de ander; daarbij begint het teamwork.”
De tribune van het veilinghuis van de Historische Tuin, de locatie van ROOOZ zat vol met genodigden, inkopers en verkopers van de top 30 groothandelaren, im- en exportbedrijven, die na de interactieve workshop ‘Groeien en bloeien doe je samen’ door Ruud Donker en Patrick Blauw, The Champion Coach, enthousiast en met nieuw inzicht hun collega’s benaderden.
Drukknopwedstrijden
Veel plezier hadden de heren en dames tijdens de drukknopwedstrijd op de nostalgische veilingklok uit 1930. Pieter Leegwater van de firma P. Wesseling ontving de award ‘Winnaar ROOOZ Drukknopwedstrijd 2015’. De volgende dag tijdens Open Huis vakpubliek was dezelfde tribune gevuld met veilingmeesters van zowel Plantion als FloraHolland, die ook een drukknopwedstrijdje hebben gehouden. Ook een bijzondere aangelegenheid.
The ROOOZ Contest
Uiteraard werden de stands van de 12 verdelaars die hun allernieuwste snijrozen goed bezocht. De allernieuwste snijrozen naast elkaar zien en met elkaar vergelijken, is wat ROOOZ ook zo uniek maakt. Bovendien deed elke veredelaar met 2 van hun beste Medium en Large rozen mee aan The ROOOZ Contest om verkozen te worden als meest belovende roos van de toekomst. Zowel vakpubliek als consument gaven in deze competitie hun waardering aan de allernieuwste snijrozen. Dit voor de veredelaars en kwekers om er achter te komen welke nieuwe roos het meest aanspreekt.
Shiary van Preesman ontving de ROOOZ Trophy 2015 als de overall winnaar. De overige winnaars vindt op deze site op de pagina ROOOZ Contest- winnaar 2015.
Gehele keten samengebracht
Van veredelaar tot consument. Ze waren er allemaal. Het Open Huis Consument op zaterdag en zondag bracht dankzij de samenwerking met het Aalsmeer Flower Festival waarmee het samenviel nog meer publiek op de been. Ook vakpubliek die in het weekend alle pracht van ROOOZ en de Historische Tuin nog graag aan hun familie/vrienden lieten zien, bezochten ROOOZ wel twee keer dit jaar. Ook de examenkandidaten van het Wellantcollege die de bloemstukken hadden gestoken, kwamen in het weekend trots hun werk laten zien aan hun dierbaren.
ROOOZ 2016
Drie rozenkwekers (Zuurbier International, VP Group en Rosa Plaza|AQ Roses) spreken dan ook over een zeer geslaagd rozenevenement. De initiatiefnemers, Bert Middelkoop, Jan Ruhe en Donald Hermes, zetten ROOOZ in 2016 met veel enthousiasme voort en beloven een inspirerend programma. Reserveer 15 t/m 19 juni 2016 alvast in uw agenda!