14, 15, 16 & 17 Juni 2018

ROOOZ 2014

foto

11 juni 2014 was het startsein voor de eerste editie van ROOOZ. In de Historische tuin in Aalsmeer, presenteerde de meest toonaangevende veredelaars rozen hun allernieuwste, samen met hedendaags assortiment rozen van de organisatie en de oude soorten van de Historische Tuin, bracht ROOOZ de rozen van het heden, verleden en de toekomst samen.

Onder de nostalgische klok uit 1930 opende de heer Lucas Vos, CEO van FloraHolland, ROOOZ officieel. De tribune was gevuld met de directieleden van de belangrijkste groothandelsbedrijven, die 80% van de dagelijkse aankoop van rozen vertegenwoordigen. Samen met hen keek de heer Vos terug op zijn eerste 100 dagen bij de bloemenveiling.

ROOOZ heeft als doel heeft de keten in zijn geheel te betrekken en bij deze stelling kwam de heer Vos tot de conclusie dat de kloof tussen medewerkers en directie voor een gezonde toekomst verkleind dient te worden, net als de kloof tussen kweker en handel. Dat FloraHolland als coöperatie terug moet naar de basis was duidelijk; eerst inzichtelijk maken wat onze core business is en vanuit hier een gezonde en zelf regulerende organisatie opbouwen.

Na een klein stukje geschiedenis over het ontstaan van de veilingen in Nederland, door de heer Frans Janssen werden de inkoopvaardigheden van de CEO`s getest. Dit resulteerde in een positieve financiële bijdrage voor het museum.

Na een tour langs de deelnemende veredelaars, werd de mogelijkheid geboden om voor een ieder individueel te bepalen wat voor hem of haar de Roos voor de toekomst zou kunnen zijn. Namens de vakhandel werd beste ROOOZ Large de witte roos Snow Fox+ van Lex+ gekozen. De beste ROOOZ medium werd Tiara van Spek Roses.

Ook de consument kon 3 dagen lang deze unieke rozenshow bezoeken en aangeven welke roos voor hun de roos voor de toekomst zou kunnen zijn. Dit resulteerde in de beste ROOOZ large 3D van Nirp International. En de beste ROOOZ medium was de oranje Confidential van Preesman.

De ROOOZ Trophy 2014 (1e prijs – overall winnaar) werd toegekend aan de roze roos Lovely Jubilee van Interplant.

ROOOZ is een aanwinst voor de gehele keten van veredelaar tot consument. De organisatie plande na dit overweldigende succes van de eerste editie meteen ROOOZ 2015.